Tuesday, 21 October 2014
Kejahilan Program 'I Want to Touch A Dog'
KEJAHILAN PROGRAM 'I WANT TO TOUCH A DOG'
'I want to touch a dog'. Sebuah program yang dilaksanakan oleh mereka
yang jahil agama. Jahil ilmu fiqh mazhab Syafie. Jahil ilmu 'uruf. Jahil
ilmu fitnah khilafatul 'uruf. Jahil ilmu fiqh Aulawiyat. Dan segala
kejahilan yang terkandung di dalamnya.
Google Image |
Program yang mampu
mencipta fitnah (kekacauan dan kekeliruan) di kalangan orang awam yang
kurang ilmu fiqh. Contoh fitnahnya, akan wujud mereka yang ingin sesuka
hati menyentuh dan membelai anjing tanpa sebab, akan wujud mereka yang
berniat untuk membela anjing sebagai haiwan dalam rumah untuk bermanja
(asalkan boleh sertu lepas pegang, kononnya), dan bermacam fitnah lagi.
Kita menghormati pendapat mazhab lain yang menyatakan tubuh anjing
bukan najis jika tiada didapati najis mughallazah (air liur dan tahi)
pada tubuhnya. Namun kita juga harus menghormati pegangan 'uruf
masyarakat setempat di mana Malaysia berpegang pada pendapat mazhab
Syafie. Bila anda ada di rumah orang, anda tak boleh buat rumah dia
macam rumah sendiri, tak gitu? Walaupun tuan rumah tu hormati perilaku
dan perbuatan anda, namun tak bermakna dia redha anda melakukannya di
dalam rumahnya.
Di sini saya menjelaskan kembali hukum mengenai
anjing. Program bodoh itu telah melanggar dua point yang saya berikan di
bawah, iaitu point pertama dan kedua:
Hukum di dalam Islam
Hukum menyentuh anjing
1. Memang wujud khilaf di kalangan ulama mazhab-mazhab dalam bab tubuh
anjing itu najis mughallazah atau tidak. Secara ringkasnya, dalam mazhab
syafie menyatakan seluruh tubuh anjing adalah najis mughallazah (Imam
nawawi, Mughni Al-Muhtaj, Khatib Syarbini), selain mazhab syafie (yakni
mazhab hanbali, maliki, hanafi) menyatakan hanya air liurnya sahaja
najis. Ini berdasarkan hadis:
“Sucinya bejana (bekas) salah
seorang daripada kamu yang dijilati anjing adalah dengan dibasuh bejana
itu tujuh kali dengan air dan pada basuhan pertama dicampur dengan
tanah.” [Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud dan Ahmad]
Jadi, hukum
menyentuh anjing memang ada khilaf. Yang pasti, haram SENGAJA menyentuh
sesuatu yang akan menyebabkan perpindahan najis keatas tubuh kita. Jadi,
menyentuh anjing dalam keadaan anjing itu atau tubuh kita
basah/lembap/berair, maka haramlah menurut mazhab syafie kerana najis
boleh berpindah.
Google Image |
Kenapa seluruh tubuhnya dianggap najis berat
menurut mazhab syafie? Kerana pastinya anjing membersihkan dirinya
dengan menjilat. Maka kemungkinan besar air liurnya ada di tubuhnya.
Dalam program tersebut, adakah peserta dan trainer yakin sepenuh jiwa
anjing tersebut tidak menjilat tubuhnya? Dan adakah semua mereka yakin
benar anjing atau tangan mereka dalam keadaan kering? Jika tak yakin,
bodoh namanya. Jika pegang pada "alaaa.. lepas pegang boleh sertu (samak
ikut sesetengah pemahaman orang)", ikut hukum fiqh, sengaja meletakkan
diri dalam keadaan menyusahkan juga dibenci agama.
Hukum membela anjing
2. Namun tiada khilaf dan telah ijmak (sepakat) antara semua
ulama-ulama muktabar muttaqaddimin dan mutaakhirin bahawa, tidak
dibenarkan seorang Islam untuk membela anjing menjadi haiwan belaan,
sebagaimana kita bela kucing, yang kita peluk, cium, belai dan
sebagainya, KECUALI membela atas 5 sebab yang dibenarkan, iaitu:
i. Untuk menjaga harta
ii. untuk menjaga tanaman
iii. untuk menjaga ternakan
iv. sebagai anjing untuk memburu
v. menjaga keselamatan keluarga
ii. untuk menjaga tanaman
iii. untuk menjaga ternakan
iv. sebagai anjing untuk memburu
v. menjaga keselamatan keluarga
"Nabi SAW bersabda: Barang siapa memelihara anjing bukan untuk menjaga
ladang atau ternak, maka setiap hari pahalanya berkurangan satu qirath."
[Hadis Muttafaq 'Alaih]
Daripada Abdullah bin Umar dia berkata:
"Aku mendengar Nabi SAW bersabda: Sesiapa memelihara anjing selain
anjing untuk berburu atau anjing menjaga binatang ternak, maka pahalanya
akan berkurang dua qirath setiap harinya." [Riwayat Bukhari no. 5059
dan Muslim, no: 2940]
Juga daripada Ibnu Umar berkata:
"Rasulullah SAW memerintahkan supaya membunuh anjing kecuali anjing
untuk berburu atau anjing untuk menjaga kambing atau menjaga haiwan
ternak." [riwayat Muslim no. 1571]
"Barangsiapa memelihara anjing
tidak untuk keperluan berburu atau penjagaan
(harta/keluarga/diri/ternakan/ternakan), maka pahalanya akan berkurang
sebanyak satu qirath bagi setiap hari" [Hadis Muttafaq 'Alaih]
Daripada Aisyah r.a beliau berkata: “Telah berjanji Jibril dengan
Rasulullah akan datang dalam suatu waktu, pada ketika janji itu telah
tiba waktunya, Jibril tidak datang. Di tangan Nabi ada sebatang tongkat,
maka baginda buang tongkat itu sambil berkata: “Tuhan dan RasulNya
tidak akan menyalahi janji”. Kemudian Nabi melihat ke sebelahnya, maka
baginda melihat ada anak anjing di bawah tempat tidurnya. Maka baginda
bertanya: “Bila masuknya anjing ini?” Siti Aisyah menjawab: “Saya tidak
tahu”. Lalu disuruh usir keluar anjing itu. Setelah anjing itu keluar
datanglah Jibril dan Nabi terus bertanya: “Engkau berjanji denganku akan
datang dan aku menunggu tetapi engkau tidak datang”. Jawab Jibril:
“anjing yang berada di rumahmu yg menghalangi aku, kerana Kami
(Malaikat) tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya anjing dan
gambar" [Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]
Syaratnya:
1) HARAM bela anjing di dalam rumah
2) WAJIB beri makan minumnya
3) HARAM mendera atau mencederakannya
4) HANYA atas 5 sebab di atas sahaja
1) HARAM bela anjing di dalam rumah
2) WAJIB beri makan minumnya
3) HARAM mendera atau mencederakannya
4) HANYA atas 5 sebab di atas sahaja
Peserta-peserta program tu dah peluk, sentuh, belai anjing. Adakah ia dibenarkan? Tidak sama sekali.
3. Walaubagaimanapun, anjing tetap bukanlah haiwan yang wajar dicaci,
dihina, dibelasah, dibunuh sewenangnya, dipukul, diseksa atau apa sahaja
salah laku. Anjing tetap haiwan yang wajar diberi kasih sayang dan
belas ihsan, kerana ia tetap makhluk Allah. Telah ada hadis panjang
mengisahkan tentang seorang yang banyak dosa, yang memberi anjing minum,
dimasukkan ke syurga kerana pahalanya memberi minum kepada anjing itu.
Namun dalam hadis tu takde pun kata si pemberi minum tu peluk cium belai
anjing tu. Cukup sekadar memberi keperluan kepada anjing kita dah dapat
pahala.
Rujukan:
Halal wa Haram fi al-Islam
(Prof Dr Yusof al-Qaradhawi)
Mughni Al-Muhtaj
(Imam Nawawi)
Haza Halal wa Haza Haram
(Abdul Qadir Ahmad 'Ata)
Halal wa Haram fi al-Islam
(Prof Dr Yusof al-Qaradhawi)
Mughni Al-Muhtaj
(Imam Nawawi)
Haza Halal wa Haza Haram
(Abdul Qadir Ahmad 'Ata)
Subscribe to:
Post Comments
(
Atom
)
No comments :
Post a Comment